Ενημέρωση σχετικά με την οργάνωση της μετάβασης στην έκδοση 2 του ICS2
Για να διασφαλιστεί ότι διατηρούνται η ασφάλεια και η προστασία σε όλα τα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ, είναι απαραίτητο να γίνει προσαρμογή της συντονισμένης και σταδιακής προσέγγισης για την εγκατάσταση της έκδοσης 2 του ICS2, που περιγράφεται στο έγγραφο «Στρατηγική μετάβασης από την έκδοση 1 του ICS2 στην έκδοση 2». Η αλλαγή επηρεάζει τους αερομεταφορείς που εκτελούν απευθείας πτήσεις από τρίτες χώρες προς κράτη μέλη στα οποία έχει χορηγηθεί παρέκκλιση και συνεπώς μπορούν να συνδεθούν με το κεντρικό σύστημα ICS2 Έκδοση 2 έως τις 30 Ιουνίου 2023 (Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Εσθονία, Γαλλία, Ελλάδα, Κροατία, Λουξεμβούργο, Κάτω Χώρες, Πολωνία, Ρουμανία, Σουηδία). Ειδικότερα:
Η έκδοση 2 του ICS2 τέθηκε σε λειτουργία την 1η Μαρτίου 2023 και έως την ημερομηνία αυτή τα κράτη μέλη της ΕΕ (συμπεριλαμβανομένης της Νορβηγίας και της Ελβετίας) αναμενόταν να είναι έτοιμα για την εφαρμογή των σχετικών εθνικών συστημάτων εισόδου (NES) του ICS2. Ωστόσο, ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ δεν ήταν δυνατό να συνδεθούν με την έκδοση 2 του ICS2 την 1η Μαρτίου 2023 και ζήτησαν νομική παρέκκλιση από αυτήν την απαίτηση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χορήγησε παρέκκλιση σε δώδεκα κράτη μέλη της ΕΕ έως τις 30 Ιουνίου 2023.
Τα κράτη μέλη της ΕΕ μπορούν να επιτρέπουν στους εμπλεκόμενους οικονομικούς φορείς να συνδέονται σταδιακά με το σύστημα ICS2 - έκδοση 2 έως το τέλος ενός παραθύρου εγκατάστασης, όπως ορίζεται στο παράρτημα του προγράμματος εργασίας του ΕΤΚ. Αυτό σημαίνει ότι, εφόσον ζητηθεί από τον οικονομικό φορέα και επιτραπεί από το αρμόδιο κράτος μέλος της ΕΕ (όπου είναι καταχωρισμένος ο αριθμός EORI του οικονομικού φορέα), ο οικονομικός φορέας μπορεί να συνδεθεί με το ICS2 και να καταστεί επιχειρησιακά έτοιμος σε ημερομηνία μεταγενέστερης της 1ης Μαρτίου 2023. Για να διασφαλιστεί ο συντονισμός σε επίπεδο ΕΕ για την ομαλή μετάβαση από την έκδοση 1 του ICS2 στην έκδοση 2 και για να διευκολυνθούν οι εμπορικές δραστηριότητες, το παράθυρο εγκατάστασης ανά διαφορετικό τύπο ΟΦ ευθυγραμμίζεται σε όλα τα κράτη μέλη μέσω της σχετικής στρατηγικής μετάβασης. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, τη στιγμή που ο οικονομικός φορέας είναι έτοιμος με την εγκατάσταση της έκδοσης 2 του ICS2, κατά την ημερομηνία που συμφωνήθηκε με την τελωνειακή αρχή του αρμόδιου κράτους μέλους της ΕΕ, η έναρξη της λειτουργίας της έκδοσης 2 του ICS2 του εν λόγω οικονομικού φορέα ισχύει επίσης σε όλα τα άλλα κράτη μέλη της ΕΕ (καθώς και στη Νορβηγία και την Ελβετία).
Ωστόσο, οι καθυστερήσεις στην εφαρμογή των κρατών μελών της ΕΕ μπορούν να οδηγήσουν στην κατάσταση κατά την οποία ένας οικονομικός φορέας (αερομεταφορέας) θα συνδεθεί με την έκδοση 2 του ICS2 νωρίτερα από την τελωνειακή διοίκηση του κράτους μέλους της ΕΕ στο οποίο το αεροσκάφος φθάνει από τρίτη χώρα. Η κατάσταση αυτή αποτελεί επιχειρησιακή πρόκληση για την εν λόγω τελωνειακή διοίκηση όσον αφορά τη διενέργεια της αναγκαίας ανάλυσης κινδύνων για την ασφάλεια και την προστασία και των σχετικών ελέγχων λόγω της απουσίας των απαραίτητων δεδομένων ICS2.
Για να διασφαλιστεί ότι η ασφάλεια και η προστασία της ΕΕ διατηρείται σε όλα τα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ, είναι απαραίτητο να υπάρχει ένα πρόσθετο στοιχείο για την συντονισμένη και σταδιακή προσέγγιση που θα ισχύσει για την εγκατάσταση της έκδοσης 2 του ICS2, η οποία περιγράφεται στη σχετική στρατηγική μετάβασης. Συνιστάται εντόνως στους αερομεταφορείς που είναι εγκατεστημένοι εντός και εκτός της ΕΕ και στις τελωνειακές αρχές των κρατών μελών να υλοποιήσουν τη μετάβαση στην έκδοση 2 του ICS2 εφαρμόζοντας την ακόλουθη συντονισμένη προσέγγιση, ανάλογα με το συγκεκριμένο σενάριο:
- Οι αερομεταφορείς που εκτελούν τις απευθείας πτήσεις τους από τρίτες χώρες μόνο στο κράτος μέλος που συνδέεται με την έκδοση 2 του ICS2, στο οποίο είναι καταχωρισμένος ο αριθμός EORI τους, εάν είναι έτοιμοι, μπορούν να συνδεθούν με την έκδοση 2 του ICS2 και να ξεκινήσουν την υποβολή της ENS την 1η Μαρτίου 2023. Διαφορετικά, πρέπει να ζητήσουν παράθυρο εγκατάστασης στο εν λόγω κράτος μέλος για να συνδεθούν με την έκδοση 2 του ICS2 ανά πάσα στιγμή μεταξύ της 1ης Μαρτίου 2023 και της 1ης Ιουλίου 2023.
- Οι αερομεταφορείς που εκτελούν τις απευθείας πτήσεις τους από τρίτες χώρες προς ένα ή περισσότερα κράτη μέλη που συνδέονται με την έκδοση 2 του ICS2, εάν είναι έτοιμοι, μπορούν να συνδεθούν με την έκδοση 2 του ICS2 και να ξεκινήσουν την υποβολή της ENS την 1η Μαρτίου 2023. Διαφορετικά, πρέπει να ζητήσουν παράθυρο εγκατάστασης στο εν λόγω κράτος μέλος για να συνδεθούν με την έκδοση 2 του ICS2 ανά πάσα στιγμή μεταξύ της 1ης Μαρτίου 2023 και της 1ης Ιουλίου 2023.
- Οι αερομεταφορείς που εκτελούν απευθείας πτήσεις από τρίτες χώρες προς διάφορα κράτη μέλη εκ των οποίων ένα, περισσότερα ή όλα τα κράτη μέλη υπόκεινται σε παρέκκλιση, θα πρέπει να ζητήσουν παράθυρο εγκατάστασης από το κράτος μέλος στο οποίο είναι καταχωρισμένος ο αριθμός EORI τους, έως την ημερομηνία κατά την οποία όλα τα επηρεαζόμενα κράτη μέλη θα συνδεθούν με την έκδοση 2 του ICS2, αλλά το αργότερο έως την 1η Ιουλίου 2023.
Επικαιροποιημένες πληροφορίες σχετικά με τα σχέδια έναρξης λειτουργίας των κρατών μελών μπορούν να βρεθούν εδώ.
Οι αερομεταφορείς στους οποίους έχει χορηγηθεί παράθυρο εγκατάστασης συνεχίζουν να εφαρμόζουν τις ισχύουσες διαδικασίες υποβολής συνοπτικής διασάφησης εισόδου (ENS) στο ICS1 κατά τη διάρκεια της χορηγηθείσας περιόδου του παραθύρου εγκατάστασης.
Κάθε αερομεταφορέας θα πρέπει να αξιολογεί τη δική του κατάσταση όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο εκτελεί απευθείας πτήσεις από τρίτες χώρες προς τους αερολιμένες εισόδου της ΕΕ και να ενεργεί ανάλογα με το σενάριο που ισχύει γι' αυτόν. Ακόμη και αν ο αερομεταφορέας είναι σε θέση να συνδεθεί με την έκδοση 2 του ICS2 μεταξύ της 1ης Μαρτίου 2023 και της 30ής Ιουνίου 2023, θα πρέπει να προβεί στην εν λόγω προσεκτική αξιολόγηση και συνιστάται να προσαρμόσει το σχέδιο ανάπτυξής του με βάση τα ανωτέρω σενάρια.
Η προσέγγιση αυτή επιτρέπει στις τελωνειακές αρχές να στοχεύουν και να ελέγχουν τις αποστολές στα σύνορα με την πλέον αποτελεσματική διαθέσιμη μέθοδο, χρησιμοποιώντας ομαλές και αποτελεσματικές διαδικασίες που δεν θα παρεμποδίσουν τη ροή του εμπορίου στους αερολιμένες.